صعود های سراسری / گسترش دوستی کوهنوردان یا جدال با طبیعت

نوشته شده توسط : بهرام پورعلی بابا | تاریخ ارسال مطلب : .

دیدگاه: مدتی قبل فراخوانی از سوی انجمن کوهنوردان خلخال در گروهها و وبلاگ ها منتشر شد. محل مورد نظر این فراخوان "مسیر جنگلی خلخال به اسالم" بود و هدف در نظر گرفته شده "گسترش روابط میان کوهنوردان" ! ذکر شده بود.


تا اینجای کار مشکلی دیده نمی شد و فقط هدف تعیین شده برای برنامه " گسترش روابط میان کوهنوردان " به نظر مناسب نمی آمد.


اما پس از برنامه متاسفانه تصاویر و اخباری منتشر شد که بسیار نارحت کننده بود و در فضای مجازی اعتراض های زیادی به همراه داشت. 

 
به گفته برخی شاهدان عینی نزدیک به 450 نفر در این برنامه شرکت کرده بودند. چرا ؟

آیا اصلا انجمن کوهنوردان سقفی برای تعداد نفرات شرکت کننده تعیین کرده بود؟ آیا مسئولان برنامه از این موضوع که این تعداد نفرات در برنامه چه آسیب زیست محیطی ممکن است به طبیعت برساند آگاه نبودند؟ امیدواریم علت حضور این تعداد افراد به خاطر مسائل مالی نباشد.


آیا برای این حجم از نفرات امکاناتی دیده شده بود ؟ آیا برای اینکه زباله ای در محل باقی نماند پیش بینی هایی صورت گرفته بود ؟ برطبق توضیحاتی که برخی نفرات شرکت کننده داده اند  در محل شب مانی هیچ گونه امکاناتی ایجاد نشده بود و منطقه با فضولات انسانی آلوده شده است.


450 نفر!!  لطفا کمی آلودگی صوتی این تعداد شرکت کننده در برنامه را تصور کنید. لطفا هدف برنامه و فرهنگ ایرانی شادی و نشاط و جو گلگشتی برنامه را هم به تصورات خود اضافه کنید!!!


امیدواریم انجمن کوهنوردان ایران به عنوان نهادی که اخیرا فعالیت هایی در حمایت از محیط زیست داشته؛ در طی نشست های آتی خود آسیب شناسی از این برنامه و موارد مشابه داشته و گزارش آن را برای جامعه کوه نوردی انتشار دهد.


امیدواریم گروه دیده بان کوهستان ( دکا ) به عنوان یکی از کارگروه های انجمن کوهنوردان برخورد هوشمندانه تری نسبت به این نوع برنامه ها داشته باشد. چرا که برخی از مهمترین هدف های دکا موارد زیر است:

  •  دیده‌بانی کوهستان‌های کشور و تلاش برای حراست محیط زیست آن‌ها
  •  ترویج شیوه های کوه‌نوردی و گردش‌گری سازگار با محیط زیست  


متاسفانه برگزاری چنین برنامه هایی و انتشار اخبار آن نشان می دهد که ظاهرا خانه از پای بست ویران است.امیدوارم حامیان و دلسوزان محیط زیست در فضای مجازی و حقیقی در نقد این گونه برنامه ها اهتمام ورزند.

پی نوشت : امیدوارم فدراسیون کوهنوردی کشور نیز در مورد صعود های سراسری که اخیرا شاهد اطلاعیه های گوناگون آنها هستیم تجدید نظر کند.

تصاویر : از شبکه های اجتماعی/ وب سایت انجمن خلخال / وب سایت فدراسیون کوهنوردی

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

نظرات  

0 #42 فیلم ایرانی 1396-08-08 16:12
اینجور مسائل اسیب زیادی به طبیعت میزنه متاسفانه هیچ پیگیری هم مشاهده نمیشه
+1 #41 علی شاکری 1394-12-12 21:32
این همایش به مناسبت دهه فجر در گرگان هم اتفاق افتاد با جمعیتی نزدیک به 600
نفر !!!
#40 Guest 1394-07-16 15:18
این نظر توسط مدیر حذف شده
+1 #39 وحيد سپنج 1394-07-16 08:49
سپاس فراوان جناب ثابتيان. اميدوارم اين برنامه ها حداقل به نام انجمن برگزار نشه.
-5 #38 سعیده مهریفرد 1394-07-15 21:50
خیلی واسم جالب که شرکت کنندگان این برنامه را که اومدن توی پیج نظراتشون رو گذاشتند میخواهید بعنوان افرادی که وجودخارجی ندارند جلوه بدین!! و جالبتر اینکه میگویید
حرف افرادی که اونجا بودند غلطه و حرف دو سه نفر آدم مغرض که از حرفاشون معلومه که اصلا تو برنامه نبودند درست؟!!
کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو زده به خواب رو نمیشه بیدار کرد ، شما الان دقیقا کسی هستی که خودتو زدی به خواب..
لازمه بگم بهتره که به سایت تورهای طبیعت گردی در عرض 5 ماه اخیر ی نگاهی بندازید دلواپسان عزیز.. تعداد مسافرین اعزامی به این سفر ی ضرب و جمع ساده است.
لازمه ی نگاهی به غارت جنگلهای ایران توسط آقازاده ها برای ویلاسازی بندازید دلواپسان عزیز..
لازمه ی نگاهی به وضعیت قطع وحشتناک درختهای جنگلهای کشورمون بندازید دلواپسان عزیز..
لازمه ی نگاهی به انبوه زباله های عمق جنگلهای کشورمون بندازید ..
لازمه ی نگاهی به دریاچه ارومیه و بختگان و هامون و ... بندازید ..
لازمه به اختلاسهای میلیاردی زمین خوارها ی نگاهی بکنید..
لازمه به وضعیت شکارچی های نادان و قاتل و حیوانات مظلوم قربانی نگاهی بیندازید
این انرژی و وقتی که شما برای کوبیدن تیم برگزاری گذاشتی اگر در یکی از موارد بالا میگذاشتی حداقل یک کار مثبت برای طبیعت زیبای کشورمون انجام میشد نه فقط یک مشت حرف بیهوده و بی اساس.
تمامی نظرات افراد مخالف این پیج کاملا مغرضانه و جهت دار و فاقد اعتبار است.
همه ما باید برای حفظ طبیعت و حیات وحش زیبای کشورمان تلاش کنیم ولی با انجام اقدام سازنده و مثبت نه فقط ی سری حرفهای بی اساس برای تخریب دیگری .
+9 #37 عباس ثابتیان 1394-07-15 19:35
سلام گرم به مدیران کوه‌نامه و ممنون از اینکه به مسایل زیست‌محیطی با دقت و وسواس نگاه می‌کنید و از اینکه این برنامه را مورد نقد قرار داده‌اید سپاس‌گزاری می‌کنیم.
برای دوستان‌مان در خلخال هم نوشتم که برنامه‌های پرتعداد علیرغم وسواس ما به راه‌پیمایی از مسیرها و پاکوب‌های موجود، جمع‌اوری زباله‌ها و دیگر تدبیرها،‌ ناخواسته فشاری به طبیعت وارد می‌آورد که جبران پذیر نیست.
ما پیش از این بارها و بارها به برگزارکنندگان صعودهای پرتعداد اعتراض کرده‌ایم و آنها را مورد انتقاد قرار داده‌ایم و طبیعی است از ما انتظار می‌رود که به آنچه خود گفته‌ایم و می‌گوییم احترام بگذاریم.
مایلم بار دیگر تاکید و درخواست کنم که اعضای انجمن برنامه‌های خود را در گروه‌های کم تعداد تا حداکثر ۳۰ نفر سازمان‌دهی کنند.
شاد و پرامید باشید.
#36 Guest 1394-07-15 19:24
این نظر توسط مدیر حذف شده
+4 #35 تی تی 1394-07-15 14:23
لطفا به جمله ذیل توجه فرمایید...مطلب عینا از بخش کامنتینگ سایت انجمن کوهنوردان خلخال کپی شده است:
درود..............
دوستان عزیز، گویا در این برنامه حدود چهارصد نفر (!) شرکت داشته اند. لطفا توجه داشته باشید که برنامه های جمعیتی، آسیب زیادی به طبیعت وارد می کند.
گوینده : آقای ........ ......... از مسئولین رده بالای انجمن کوهنوردان ایران
تصور می کنم نیازی به توضیح بیشتر نیست.......
-2 #34 فرح 1394-07-15 13:52
تا انجا که خبر دارم از ابتدا قصد لشکرکشی به منطقه انطور که جناب تی تی فرمودن نبوده،، استقبال با شکوه طبیعت گردان و کوهنوردان در یک برنامه ریزی جامع و با اهداف مشخص که واسه من آشنایی با دیگر همنوردان سایر نقاط ایران زیبا رو ...مهیا کرد . لازم میدونم اینجا هم از زحمات کلیه کوهنوردان خلخال و سرپرست های برتامه اقایان سید فضلی و خلیلی با پذیرایی عالیشون تشکر و قدردانی کنم ... امیدوارم بجای ایرادگیری و بهانه گرفتن ازهمچین اجتماع کم نظیری بسترهای مناسبی برای گردهمایی اینده فراهم شه ،، در پناه حق سربلند و پاینده باشید