حفظ تعادل مایعات در کوه‎نوردان و سنگ‎نوردان

نوشته شده توسط : فرشید داوودی | تاریخ ارسال مطلب : .

 

 

"شهزاد محمدیان" متخصص تغذيه ورزشي از انستيتو طب ورزشي استراليا و کارشناسی ارشد تغذیه از دانشگاه شهید بهشتی است.
وی برنده جايزه محقق جوان در کنگره بین المللی بیماري‎های تنفسی دانمارک (2005) ، برنده جايزه محقق جوان كنگره تغذيه اروپافرانسه (2007 FENS)، برنده جايزه محقق جوان المپيك پكن، کنگره طب ورزشي چين (pre-olympic congress 2008)) و نویسنده 52 مقاله علمی و چاپ در نشریات و ژورنال‎های علمی مختلف است.
نامبرده در سوابق کاری خود علاوه بر مدرسی در دانشگاه پرسپولیس، مشاور تغذيه و رژيم درمانی در مراکزی چون ستاد پزشكي بازي‎های آسیایی والمپيک ،فدراسيون پزشکی ورزشی، فدراسیون شنا، جودو ، فدراسیون آمادگي جسماني ،قايقراني ،شركت نفت و گاز پارس و غیره بوده و یا کماکان حضور دارد. همچنین وی مشاوره تغذیه در المپيك چين- بازيهاي آسيايي دوحه، پارالمپيك گوانجو ، آتن- سيدنی بوده است.
ایشان همچنین عضویت در انجمن‎های تخصصی چون انجمن تخصصي تغذيه ورزشي استرالیا، انجمن تخصصي تغذيه آکادمی ملی المپیک، انجمن علمی اتا، سازمان نظام پزشکی، کميته تخصصی تغذيه فدراسون پزشکی ورزشی و عضو کميته تغذیه ستاد بازي‎های آسیایی والمپيک است.
وبسایت کوه‎نامه بر آن شد تا جهت بهره مندی از مشاوره‎های ایشان جهت ارتقاء و افزایش اطلاعات کوه‎نوردان و سنگ‎نوردان همکاری‎ای با نامبرده آغاز و ایشان به طور متناوب مقالاتی در خصوص اصول تغذیه در کوه‎نوردی و صعودهای ورزشی در اختیار وبسایت قرار دهد. همچنین کوه‎نوردان می‎توانند جهت کسب مشاوره‎های غیر حضوری و پرسش سوالات خود به صورت رایگان با شماره‎ای که در پایین مقاله درج شده تماس بگیرند و یا برای مشاوره‎های تخصصی‎تر به مطب ایشان مراجعه کنند.
لازم به ذکر است کوه‎نوردانی که معرف خود را وبسایت کوه نامه اعلام کنند در ویزیت خود از تخفیف بهره‎مند خواهند شد.
................................


حفظ تعادل مایعات در کوه‎نوردان و سنگ‎نوردان


یکی از اصلی‎ترین مشکلات قرار گرفتن در ارتفاعات بالا،کاهش آب بدن و حجم پلاسما است.کاهش مایعات موجب غلیظ‎‎‎‎تر شدن خون و در نتیجه پلی سیتمی(افزایش تعداد سلول های خونی در واحد حجم) می‎شود که باعث کاهش خون‎رسانی و در نتیجه اکسیژن‎رسانی به بافت‎ها می‎شود. از آنجا که در ارتفاعات خشکی هوا و اختلاف دما داریم آب به صورت بخار تنفسی به محیط منتقل شده و از دست می‎رود. بنابراین،در تمام روش‎های دفع مایعات که با هدف تنظیم دمای بدن انجام می‎شود، در ارتفاعات افزایش می‎یابد. با توجه به شرایط محیطی این چنینی، نیاز به مایعات در زمان استراحت و یا فعالیت ورزشی در ارتفاعات نسبت به سطح دریا بیشتر خواهد بود. با توجه به افزایش نیاز به کربوهیدرات،دریافت نوشیدنی ورزشی می‎تواند به عنوان یک راهکار عملی برای تامین نیاز ورزشکاران به مایعات و کربوهیدرات باشد.
از طرفی نوشیدنی‎های ورزشی تجاری که در دسترس هستند، دارای الکترولیت‎های پتاسیم،سدیم و کلر نیز هستند. اگرچه افزودن سدیم موجب افزایش زیست دسترسی گلوکز و مایعات در هنگام ورزش نمی‎شود،اما وجود این املاح موجب حفظ و افزایش تمایل فرد به ادامه نوشیدن،کاهش دفع مایعات به صورت ادرار ضمن ورزش و حفظ حجم مایع خارج سلولی می‎شود.
بهترین راه برآورد میزان مایع مورد نیاز بدن در یک فعالیت ورزشی توزین ورزشکار قبل و بعد از ورزش است. میزان کاهش وزن بیانگر میزان آب از دست رفته و مایع مورد نیاز برای جبران آن است. این روش عملا در ورزشی مثل کوه‎نوردی قابل انجام نیست. لذا پروتکل‎های مصرف آب و دیگر مایعات در کوه‎نوردی لازم و بسیار مفید هستند.
پیش از شروع صعود با مصرف کافی آب باید بدن در حالت هیدراتاسیون مناسب باشد. این امر با مصرف حداقل نیم لیتر آب طی دو ساعت قبل از شروع صعود امکان پذیر است. با توجه به اینکه معمولا مدت متوالی هر صعود بیش از یک ساعت است در یک شرایط آب و هوایی متعادل و در یک برنامه متوسط و ارتفاع نه چندان زیاد، در هر 20 دقیقه حدود 200 تا 250 سی سی آب نوشیده شود.
در مورد توجه و تمرکز بر وضعیت هیدراسیون و ذخایر آب در هنگام ورزش نمی‎بایست زیاده روی کرد. به عنوان مثال بسیاری از ورزشکاران تمایل دارند تا برای رفع نگرانی پیرامون ذخایر آب بدن،مصرف مایعات را قبل از خواب افزایش دهند.این راهکار ممکن است موجب آشفتگی در حین خواب شود، دلیل آن هم نیاز مکرر و متوالی برای مراجعه به سرویس بهداشتی است. بنابراین برای رفع نگرانی در مورد وضعیت هیدراسیون، بهتر است مصرف مایعات را در صبح و بعدازظهر افزایش دهیم که نسبت به مصرف مایعات در هنگام غروب و شب آسان‎تر و بهتر است.
شهزاد محمدیان
........................
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی