موفقیت در گام دوم/ بر فراز Marmolada

نوشته شده توسط : فرشید داوودی | تاریخ ارسال مطلب : .

و باز "محسن پورقاسم" که عزم خود را جزم کرده است تا از محدودیت‎ها عبور کند؛ مرزها را بشکند و توانستن را دگرباره معنا کند.

او این بار در گام دوم از صعود خود، موفق شد با ایستادن بر فراز "Marmolada" پروژه خود را در این صعود تکمیل کند.

پورقاسم با ارسال گزارشی به کوه‎نامه که عینا درج می‎شود نوشته است:

"پس از صعود دیواره Cima Grande ، در روز سه شنبه به سمت منطقه دیواره Marmolada از بلندترین مجموعه های دولومیتی حرکت کردم. با توجه به شرایط منطقه برای رسیدن به آخرین پناهگاه ( Failer ) که نزدیک ترین پناهگاه به دیواره Marmolada می باشد، حدود 4 ساعت کوهنوردی نمودم. شب سه شنبه را در پناهگاه استراحت کردم. صبح چهارشنبه با ملحق شدن Simon Gietl و گاید دوم Andria به بنده، ساعت 8:20 به سمت دیواره Marmolada حرکت کردیم. ساعت 10 صبح صعود خود را از مسیر Vinatzer آغاز نمودیم و در ساعت 5:30 عصر پس از حدود 550 متر صعود به منطقه بیواک رسیدیم که طاقچه ایی عریض می باشد. شب بسیار سردی را در نیمه دیواره سپری کردیم و در صبح روز پنجشنبه ساعت 8:15 صعود خود را از مسیر Messner  ادامه دادیم. ساعت حدود 13:00 پنجشنبه به پایان مسیر دیواره رسیدیم.

برخی از نکات در صعود دیواره های دولومیتی؛
...
دیواره های اینها اینقدر خلوت هست که بدون گاید بچه های قوی خودمان، نمی توانند با اولین تلاش مسیر را به طور کامل پیدا کنند. روی کل دو دیواره حتی یک رول هم نبود..! فقط میخ..با فاصله زیاد.. کارگاه ها به هیچ وجه زنجیر نداشت. فقط تسمه و طنابچه و تنها چند تا سیم بکسل در دیواره اول بود. اگر می خواستم بدون گاید و هم طناب دیگری صعود کنم، باید چند بار تلاش می کردیم تا یک دیواره را به طور کامل صعود (تاپ) کنیم.

در صعود دیواره اول، Simon و من با هم صعود کردیم و یک تیم دو نفره دیگر هم جهت تهیه عکس و فیلم همراه ما بودند، که در نیمه دیواره حوصله Simon از سرعت صعود آنها سر رفت (با ابنکه سرعت خوبی داشتند) و از آنها عبود کردیم. ما حدود 1.5 ساعت زودتر از تیم دوم صعود دیواره را به اتمام رساندیم..
....
گاید دوم برای صعود دیواره دوم... بیشتر جهت کمک به پیدا کردن مسیر و به دلیل نامشخص بودن مسیر ما را همراهی...Simon صعود می کرد و گاید دوم از روی کروکی آدرس می داد. با اینکه هر دو آنها چندین بار مسیر را صعود کرده بودند، ولی برای آنها هم مسیر گم بود. مسیر Messner که قسمت دوم مسیر روز دوم ما بود حتی تقریباً کارگاه طنابچه هم نداشت...(جز دو سه مورد از 14 طول) گاید ها حتی وقتی به بیواک رسیدیم به من گفتند چرا اصرار به صعود مسیر Messner داری (من نمی دانستم که آنها از گم بودن مسیر نگران هستند، تا وقتی که وارد مسیر شدیم)، گفتم مطالعه کردم و دیدم بهتره نصف مسیر را Vinatzer بریم نصف مسنر... اونها هم با تردید جواب مثبت دادند.

این صعود ها گذشته از انجام آنها..  تجربه های زیادی برای من داشت. کروکی های آنها را که در مسیر به آن مراجعه می کردند از آنها گرفتم... عکسها ها  را در فرصت های بعدی در کانال به اشتراک خواهم گذاشت .

در اینجا صعودها  خیلی پاک انجام می شود، البته خطر صعود دیواره های اینها خیلی بالا هست.با شرایطی که مسیر هایشان دارد، پاندول دادن اینجا 50-50 یعنی مرگ. حال حساب کنید من اصرار به صعود دو طنابه داشتم که دیواره اول چون یک روزه بود، Simon قبول کرد...ولی برای Marmolada گفت امکانش نیست، بار زیاد داریم.
به همین دلایل من کل دو دیواره ها را  ترس پاندولی شدن را هم داشتم... و همه تلاشم را هم کردم تا خوشبختانه پاندولی ندادم... تنها  به ناچار دو بار روی طناب روی مسیر Marmolada اون هم با اعلام قبلی نشستم.

پی نوشت؛
منطور من از پاندولی ، 50-50 یعنی مرگ...را دوستان دیواره نورد متوجه هستند.. دیواره ای با ارتفاع 550 و 950 متر با جنس سنگ دولومیت، با فاصله میانی های زیاد (حدود بیش از 7-8 متر) با تک طناب در دیواره دوم... اگر کسی پاندول شود  (آن هم با طناب 8 میل) که پاندولی حدود 15 تا 20 متر خواهد داشت... و اگر طناب در اصطحکاک بر روی سنگ دولومیت پاره نشود، چنان آسیبی می بیند که احتمالآ قادر به ادامه صعود نیست...و در چنین دیواره ای امکان امداد وجود ندارد و یا بسیار سخت خواهد بود."

در ادامه می توانید از لینک زیر فیلمی از این صعود را مشاهده کنید.

کوه‎نامه این موفقیت را به محسن پورقاسم و جامعه کوه‎نوردی تبریک می‎گوید.