فرهنگ کوهنوردی و غار نوردی ایران / چاپ دوم

نوشته شده توسط : بهرام پورعلی بابا | تاریخ ارسال مطلب : .

به فکر من نگارش کتابهای مرجع چون فرهنگنامه، به پیشرفت و گسترش ورزشی و رسیدن به اهداف مورد نظر سرعت می بخشد و به ویژه انتشار فرهنگنامه ی تخصصی کوهنوردی، میتواند از زمره کارهای اساسی و اثرگذار به شمار آید.

در تدوین این دفتر، در نظر نداشته ام، آرا و عقاید شخصی خویش را به آگاهی برسانم، بلکه کوشش  کرده ام، کتاب مرجعی تهیه کنم تا دسترسی، به آخرین دانسته های کوهنوردی را، به نحوی مناسب فراهم و مجموعه ایی مطمئن ارایه کنم، برای تبادل افکار و انتقال تجربه، فشرده ی گفته ها، گزارشها و آشنایی با میراث فرهنگی، قله ها، غارها،...، و دانش کوهنوردی، از گذشته های دور و نزدیک، به دنیای امروز، که دست افزاری باشد فرهنگی و دایمی، برای پاسخگویی به نیازهای کوهنوردان.

گرچه هیچگاه فرهنگنامه ایی نیامده است و یا حتماً نخواهد آمد، که پاسخگوی تمام پرسشها و پرسشگرها باشد، ولی به هر شکل تلاش کرده ام، به ساخت نمای کاملی از ورزش کوهنوردی و غارنوردی ایران به پردازم، که از درصد قابل قبولی از پاسخگوییها برخوردار بوده باشد.

من زمانی به این مهم دست زده ام، که در کشورمان هنوز فرهنگنامه ی تخصصی و ورزشی، با این وسعت انتشار نیافته و شاید، این نخستین تجربه است، در نشر فرهنگنامه های تخصصی ورزشی در سرزمین ایران.

اصولاً وقتی کسی می خواهد کاری انجام دهد، این که انتظارات و کارآیی خود را بشناسد، ارزیابی کند و بداند از آن چه می خواهد و چه توقعی دارد، کمک می کند راحت بنویسد و کاری را که بر عهده گرفته است، روان تر به انجام زماند و نقش خود را آشکار نماید.

من که خود کوله باری پر از خاطرات کوهنوردی سخت و آسان داشته و در امور تشکیلاتی و اداره ی سازمانهای کوهنوردی، در زمان خویش سهیم بوده ام، عملاً بیشتر به فرهنگ کوهنوردی دل سپرده و وابسته ام، بنابراین سخت کوشیده ام، با همه ی مشکل ها از عهده ی آن بر آیم.

سالیانی دراز است، که ورزشی کوهنوردی تخصصی و به رشته های گوناگون تقسیم شده است، اما تا به حال فرهگنامه ای که بتواند پاسخگوی انواع تخصصی های کوهنوردی باشد وجود نداشته است، عملا هم امکان تهیه ی تمام کتابهای منتشر شده، پیرامون کوهنوردی از زمانهای دور، تا دوران ما قطعاً وجود ندارد، بنابراین داشتن یک فرهنگنامه، برای یک کوهنورد، مثل داشتن یک کتابخانه ی کوهنوری می باشد. و در حقیقت، این فرهنگنامه کتابخانه ی قابل حمل بسیار ساده ایی است، که به کوهنوردان، سازمان کوهنوردی و به تمام علاقمندان به طبیعت و پژوهشی تقدیم می گردد.

انتشار این مجموعه نتیجه ی همکاری های مستمر و کمکهای ارزنده ی شخصیتهای کوهنورد و فرهنگ دوست سراسر ایران، این سرزمین جاویدان و باستانی است، شرح و تفسیر درباره ی سپاسی از این همه محبت های بیدریغ، در این چند سطر نمی گنجد و من ناچیز کوچکتر از آنم، که بتوانم با چند جمله  مختصر، حق این دین بزرگ را ادا کنم و نام تمامی یاری دهندگان و مشکل گشایان را یاداور شوم ، به ویژه این که با حفظ امانت، در جای جای کتاب، با اسامی کوه بانوان و نیک مردان یاری رسان آشنا میشویم.

با عرضی ادب و درود بر تمام کوهنوردان، طبیعت گردان و علاقمندان به ورزش کوهنوردی لازم میدانم، از آقای فروغی، مدیر انتشارات سبزان و خانم محبوبه دارونی و دیگر کارکنان باصفا و مرتب آن انتشارات که در آماده سازی و چاپ این کتاب تلاش وافری نموده و با صبر و حوصله و در نهایت سرعت و دلسوزی، کار فرهنگ را به پایان رساندند تشکر نمایم. هم چنین از پیشکسوت بزرگ صعودهای سنگین زمستانی، دوست بسیار عزیزم جناب آقای حسین عسگری و همایون عسگری، مدیران جاپ قروغ دانش، استادکاران چاپخانه و صحافی حبیب و یاری های مادی و معنوی شان، سپاسگزاری میکنم و برای همگی سعادت، اسلامت و موفقیت بیشتر آرزو مینمایم.

با عرض ادب و احترام داوود - محمدی فر

متن فوق مقدمه فرهنگ دوجلدی کوهنوردی و غارنوردی ایران می باشد که به همت وصف ناشدنی « داوود محمدی فر » تهیه شده است. این کتاب نه به صورت حروف چینی و چاپ بلکه با کنار هم چیده شدن بریده نشریات و نوشته ها و جسبانده شدن آنها و سپس اسکن صفحات و در نهایت پرینت از روی اسکن آماده شده است.

دو جلد این کتاب بیش از 1000 صفحه می باشد که تمام توسط ایشان آماده شده است. این کتاب برای اولین بار توسط ایشان در جلسه ای در  محل باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند معرفی و رونمایی شد و اولین دوجلدی این کتاب به کتابخانه باشگاه دماوند اهدا گردید.

 

" داود محمدی‌فر، مولف و نویسنده‌ی چندین جلد کتاب و فرهنگ‌نامه‌ی کوه‌نوردی، در تیر ماه 1391 به انجمن کوه‌نوردان ایران پیشنهاد دادند که برای تشویق و معرفی نویسندگان و مترجمان و ناشرانِ کتاب‌ها، مجله‌ها، و مقاله‌هایی که در زمینه‌ی کوه‌نوردی یا موضوع‌های مرتبط با حفاظت محیط کوهستان منشر می‌شود، هر دو سال یک‌بار، یک برنامه‌ی اهدای جایزه‌ برگزار گردد. هیات مدیره‌ی انجمن با سپاسگزاری از آقای محمدی‌فر، با این پیشنهاد موافقت کرد و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این امر اعلام نمود.

ادراه‌ی امور اجرایی بنیاد، مطابق "تفاهم‌نامه"ی اولیه‌ای که میان آقای محمدی‌فر و هیات مدیره‌ی انجمن نوشته شد، تا آخر پاییز 1395 به یک هیات امنای سه نفره شامل: خانم افسر شاندیز، و آقایان عباس ثابتیان و عباس محمدی سپرده شده است. در نشست‌های بعدی، هیات امنا نام این تشکیلات را "بنیاد محمدی‌فر" گذاشت و تصویب کرد که آن را به شکل یک موسسه‌ی حقوقی غیرتجاری که زیر نظر انجمن کوه‌نوردان ایران فعالیت خواهد کرد، به ثبت برساند. "

 

تصاویر : اختصاصی کوه نامه 

صعود (8b+ (FA در 61 سالگی

نوشته شده توسط : عزیز حبیبی | تاریخ ارسال مطلب : .

 

 

چاک اودت سنگنورد امریکایی توانست اولین صعود یک مسیر با درجه  +8b را در 61 سالگی انجام دهد.

او بازنشسته است. روزگارش را با همسر، فرزندان  و سگ هایش می گذراند. سفر، یوگا و سنگنوردی از علایق او است. چاک، سنگنوردان را آدمهایی شاد ، مثبت و پر انرژی می داند؛ دست کم خودش چنین است.

 چاک اودت، اولین صعود 5/12 را در 34 سالگی ؛ 5/13 را در 37 سالگی و 5/14 را در 44 سالگی انحام داده است.

8a.nu

حفظ تعادل مایعات در کوه‎نوردان و سنگ‎نوردان

نوشته شده توسط : فرشید داوودی | تاریخ ارسال مطلب : .

 

 

"شهزاد محمدیان" متخصص تغذيه ورزشي از انستيتو طب ورزشي استراليا و کارشناسی ارشد تغذیه از دانشگاه شهید بهشتی است.
وی برنده جايزه محقق جوان در کنگره بین المللی بیماري‎های تنفسی دانمارک (2005) ، برنده جايزه محقق جوان كنگره تغذيه اروپافرانسه (2007 FENS)، برنده جايزه محقق جوان المپيك پكن، کنگره طب ورزشي چين (pre-olympic congress 2008)) و نویسنده 52 مقاله علمی و چاپ در نشریات و ژورنال‎های علمی مختلف است.
نامبرده در سوابق کاری خود علاوه بر مدرسی در دانشگاه پرسپولیس، مشاور تغذيه و رژيم درمانی در مراکزی چون ستاد پزشكي بازي‎های آسیایی والمپيک ،فدراسيون پزشکی ورزشی، فدراسیون شنا، جودو ، فدراسیون آمادگي جسماني ،قايقراني ،شركت نفت و گاز پارس و غیره بوده و یا کماکان حضور دارد. همچنین وی مشاوره تغذیه در المپيك چين- بازيهاي آسيايي دوحه، پارالمپيك گوانجو ، آتن- سيدنی بوده است.
ایشان همچنین عضویت در انجمن‎های تخصصی چون انجمن تخصصي تغذيه ورزشي استرالیا، انجمن تخصصي تغذيه آکادمی ملی المپیک، انجمن علمی اتا، سازمان نظام پزشکی، کميته تخصصی تغذيه فدراسون پزشکی ورزشی و عضو کميته تغذیه ستاد بازي‎های آسیایی والمپيک است.
وبسایت کوه‎نامه بر آن شد تا جهت بهره مندی از مشاوره‎های ایشان جهت ارتقاء و افزایش اطلاعات کوه‎نوردان و سنگ‎نوردان همکاری‎ای با نامبرده آغاز و ایشان به طور متناوب مقالاتی در خصوص اصول تغذیه در کوه‎نوردی و صعودهای ورزشی در اختیار وبسایت قرار دهد. همچنین کوه‎نوردان می‎توانند جهت کسب مشاوره‎های غیر حضوری و پرسش سوالات خود به صورت رایگان با شماره‎ای که در پایین مقاله درج شده تماس بگیرند و یا برای مشاوره‎های تخصصی‎تر به مطب ایشان مراجعه کنند.
لازم به ذکر است کوه‎نوردانی که معرف خود را وبسایت کوه نامه اعلام کنند در ویزیت خود از تخفیف بهره‎مند خواهند شد.
................................


حفظ تعادل مایعات در کوه‎نوردان و سنگ‎نوردان


یکی از اصلی‎ترین مشکلات قرار گرفتن در ارتفاعات بالا،کاهش آب بدن و حجم پلاسما است.کاهش مایعات موجب غلیظ‎‎‎‎تر شدن خون و در نتیجه پلی سیتمی(افزایش تعداد سلول های خونی در واحد حجم) می‎شود که باعث کاهش خون‎رسانی و در نتیجه اکسیژن‎رسانی به بافت‎ها می‎شود. از آنجا که در ارتفاعات خشکی هوا و اختلاف دما داریم آب به صورت بخار تنفسی به محیط منتقل شده و از دست می‎رود. بنابراین،در تمام روش‎های دفع مایعات که با هدف تنظیم دمای بدن انجام می‎شود، در ارتفاعات افزایش می‎یابد. با توجه به شرایط محیطی این چنینی، نیاز به مایعات در زمان استراحت و یا فعالیت ورزشی در ارتفاعات نسبت به سطح دریا بیشتر خواهد بود. با توجه به افزایش نیاز به کربوهیدرات،دریافت نوشیدنی ورزشی می‎تواند به عنوان یک راهکار عملی برای تامین نیاز ورزشکاران به مایعات و کربوهیدرات باشد.
از طرفی نوشیدنی‎های ورزشی تجاری که در دسترس هستند، دارای الکترولیت‎های پتاسیم،سدیم و کلر نیز هستند. اگرچه افزودن سدیم موجب افزایش زیست دسترسی گلوکز و مایعات در هنگام ورزش نمی‎شود،اما وجود این املاح موجب حفظ و افزایش تمایل فرد به ادامه نوشیدن،کاهش دفع مایعات به صورت ادرار ضمن ورزش و حفظ حجم مایع خارج سلولی می‎شود.
بهترین راه برآورد میزان مایع مورد نیاز بدن در یک فعالیت ورزشی توزین ورزشکار قبل و بعد از ورزش است. میزان کاهش وزن بیانگر میزان آب از دست رفته و مایع مورد نیاز برای جبران آن است. این روش عملا در ورزشی مثل کوه‎نوردی قابل انجام نیست. لذا پروتکل‎های مصرف آب و دیگر مایعات در کوه‎نوردی لازم و بسیار مفید هستند.
پیش از شروع صعود با مصرف کافی آب باید بدن در حالت هیدراتاسیون مناسب باشد. این امر با مصرف حداقل نیم لیتر آب طی دو ساعت قبل از شروع صعود امکان پذیر است. با توجه به اینکه معمولا مدت متوالی هر صعود بیش از یک ساعت است در یک شرایط آب و هوایی متعادل و در یک برنامه متوسط و ارتفاع نه چندان زیاد، در هر 20 دقیقه حدود 200 تا 250 سی سی آب نوشیده شود.
در مورد توجه و تمرکز بر وضعیت هیدراسیون و ذخایر آب در هنگام ورزش نمی‎بایست زیاده روی کرد. به عنوان مثال بسیاری از ورزشکاران تمایل دارند تا برای رفع نگرانی پیرامون ذخایر آب بدن،مصرف مایعات را قبل از خواب افزایش دهند.این راهکار ممکن است موجب آشفتگی در حین خواب شود، دلیل آن هم نیاز مکرر و متوالی برای مراجعه به سرویس بهداشتی است. بنابراین برای رفع نگرانی در مورد وضعیت هیدراسیون، بهتر است مصرف مایعات را در صبح و بعدازظهر افزایش دهیم که نسبت به مصرف مایعات در هنگام غروب و شب آسان‎تر و بهتر است.
شهزاد محمدیان
........................
آدرس مطب : شهرک غرب بلوار فرحزادی تقاطع دریا خ نورانی پلاک 19 طبقه سوم
تلفن : 22366770 - 021