اخبار کوهستان

عبور از محدودیت ها/ گفتگویی با حسن گرامی و حمید شفقی

 

«حمید شفقی» و «حسن گرامی» دو نامی است که این روزها بیش تر از همیشه به گوش می خورد. این دو که از سنگ نوردان خوب حال حاضر کشورمان هستند؛ در چند سال اخیر کارهای نویی ارائه دادند و پا را از مرزهای محدود سنگ نوردی کشور فراتر گذاشتند و اخیرا با همراهی «فرشاد میجوجی» با گشایش مسیری نو در دیواره «تسارانارو» در «ماداگاسکار» موفق شدند بار دیگر نام کشور را در محافل کوه نوردی و سنگ نوردی جهان مطرح کنند.

 به بهانه این موفقیت و همینطور موفقیت های قبلی به سراغ ایشان رفتیم و گفتگویی ترتیب دادیم؛ اما قبل از گفتگو  کمی بیش تر با این دو آشنا شویم.

 

حمید رضا شفقی:

 

- 34 ساله، متاهل، لیسانس الکترونیک، فوق لیسانس مدیریت IT

-مربی درجه 2 در رشته های سنگ نوردی و برف و یخ

-مربی درجه 3 در رشته صعودهای ورزشی

-بنیانگذار و طراح دوره های ناوبری و جهت یابی در فدراسیون کوه نوردی

-مسئول و سرپرست تدوین و اجرای دوره های دیواره نوردی در فدراسیون کوه نوردی

فعالیت ها:

-گشایش مسیر در تعدادی از دیواره های داخل کشور

-صعود به برج بی نام «ترانگو» سال 91

-صعود به برج «اگویی دو میدی» مسیر «ربوفات بکوئت» سال 93

-گشایش مسیر در دیواره «کارامبونی» به نام «تجربه تغییر» سال 94

 

حسن گرامی:

 

متولد سال 55 و مجرد

-مدرس درجه 3 سنگ نوردی

-مدرس درجه 3 صعودهای ورزشی

-اخذ مدرک GHM (صعودهای بلند) فرانسه در سال 86

- عضو باشگاه کوه نوردی  آرش

فعالیت ها:

-گشایش کننده قریب به بیست مسیر در دیواره های مختلف در کشور

 -وی از ابتدا علاقه زیادی به فوتبال  و بعد ورزش رزمی گونگ فو تو آ داشت و در نهایت در سن 23 سالگی به ورزش کوه نوردی روی آورد

-در سال 77 وارد سنگ نوردی شد و کار آموزی سنگ خود را با آقای «بنک دار»  گذراند و در سال 86 بعد از گذراندن دوره ی دیواره نوردی که توسط انجمن کوه نوردان و با همت «جواد نظام دوست» برگزار شد به صورت جدی کار سنگ و دیواره نوردی را شروع کرد.

او مسئولیت های مختلفی من جمله سرپرستی برنامه های برون مرزی داشته است؛ همچنین به همراه حمید شفقی کتاب ارزشمند «راهنمای سنگ نوردی در پل خواب»* را به رشته ی تحریر در آورده است. او همچنین مبتکر فرود سه طنابه در سنگ نوردی است.

نامبرده همچنین در مسابقات مقام هایی کسب کرده از جمله:

-نفر چهارم مسابقات یخ نوردی سال 81

-نفر اول اولین صعود برتر سنگ نوردی سال 93

 

کوه نامه: خب جناب آقای گرامی کمی از این دو برنامه اخیرتان بگویید؛ صعود به برج «اگویی دو میدی » و «تسارانارو»، چی شد که به فکر انجام برنامه های بکر این چنینی افتادید؟

-       در اولین جشنواره ی دیواره نوردی سال 88 که توسط انجمن کوه نوردان برگزارشد دو فرانسوی به نام های «فرانسوا برنارد» و «آنتوان» میهمان این برنامه بودند؛ این دو در تمام قاره ها سنگ نوردی کرده بودند و همین شد که از همان موقع ایده سنگ نوردی در قاره ها  در بین ما شکل گرفت اما این ایده ی خوب همان سال ها به فراموشی سپرده شد. زمانی که برنامه ی «ترانگو» شکل گرفت «حسین بلند اختر» این ایده را مجددا زنده کرد و صعود در هفت قاره ی دنیا مطرح شد که امیدوارم این قضیه محقق گردد؛ حال توسط هر تیمی که می تواند.

و البته در همین خصوص نمی توان در دو برنامه اخیر زحمات حمید(شفقی) را نادیده گرفت؛ صعود دیواره «گراند کابویس» در فرانسه و «کارمپوی» در ماداگاسکار با زحمات ایشان بود و کار ارتباط و هماهنگی برون مرزی بر عهده ایشان بوده و من از ایشان ممنونم.

کوه نامه: زوج حمید شفقی و حسن گرامی از چه زمان شکل گرفت؟

 

 

-       از برنامه ترانگو به بعد سال 91

کوه نامه: دغدغه ها و مشکلات این ورزش چیست؟

-       مثل اغلب ورزش ها فقدان پول و اسپانسر مهمترین معضل ماست به اضافه مدعیانی که از دور شعار می دهند ولی توان انجام برنامه ای را ندارند و فقط با شعار خود را زنده نگه داشته اند و فقط خودشان را قبول دارند اما از اخلاق  و منش ورزشی خبری نیست و مهم تر از این ما خودمان نیستیم؛ رو در رو رفیق اما به محض فاصله گرفتن هیچِ هیچ.

کوه نامه: انتظارتان از جامعه سنگ نوردی و همینطور مسوولان کوه نوردی چیست؟

-       فقط باید بگویم ممنون آن هایی هستم که صادقانه با ما و کنار ما و دعا گوی ما هستند. در مورد مسولان!!!! چه بگویم....

کوه نامه: جایگاه سنگ نوری ما در جهان کجاست و چه باید کرد تا به مدارج بالا برسیم و همتراز کشورهای پیشرفته در این ورزش شویم؟

-       جایگاه زمانی به دست می آید که ابتدا درست و اصولی، مداوم و پیاپی با هدف مشخص، کاری را انجام دهیم که خود نیاز به زیر سازی دارد. اگر این اتفاق بیافتد همه چیز در آینده خوب پیش می رود.

من دوست ندارم جواب این سوال  تکراری را بدهم که جایگاه ما کجاست؟ به نظر من شرایط! جایگاه هر کس را تعیین می کند و ما نسبت به شرایط مان جایگاه فوق العاه ای داریم و خدارو شکر می کنم؛ من راضی ام.

کوه نامه: در رزومه تان خواندیم که شما مبتکر فرود سه طنابه بودید کمی بیشتر در مورد این تکنیک توضیح می دهید؟

 

 

-       خب در واقع این روش برای زمانی است که شما می خواهید بیشتر از طول طنابتان فرود بیایید و هیچ کارگاه دیگری هم ندارید مثلا طناب شما به طور معمول 50 متر است و شما ناچارید 75 متر حالا کمی کم تر یا بیش تر فرود بیایید و سه طناب هم دارید که از این روش می توانید سه طناب را گره زده و فرود رفته و چیزی هم در بالا جا نگذارید که البته توضیحات کامل و و فنی آن در مجله کوه شما 54 به تفصیل آمده است.

کوه نامه: آیا به تلاش بر روی ال کاپیتان فکر کردید؟

خیلی خوبه اگر بشود و تا حدودی هم دنبال اطلاعات ال کاپیتان بوده ام؛ امیدوارم که بشود.

و حمید شفقی در خصوص صعود به ال کاپیتان می گوید:

به چیزی فکر می کنم که نیازمند تمرین، آمادگی جسمی و ذهنی و تلاش بالایی دارد که در صورت بیشتر شدن احتمال آن، مطرح اش خواهم کرد .

 

 

کوه نامه: و در آخر

سپاسگزار همه بچه های کوه نامه

......

 

  • کتاب راهنمای سنگ نوردی در پل خواب

این کتاب در 2200 شمارگان در 107 صفحه و رنگی و با قیمت 18000 تومان به دو زبان فارسی و انگلیسی (از راست اطلاعات فارسی و از چپ همان اطلاعات به زبان انگلیسی است) به چاپ رسیده است.

در ابتدا کتاب با تذکر چند نکته در خصوص حفظ و صیانت از دیواره ها و محیط زیست  و استفاده از حداقل رول کوبی برای جلوگیری از تخریب آغاز شده است .

کتاب با پیش گفتاری از نویسندگان و دادن اطلاعاتی در خصوص دیواره پل خواب و مقدمه ای به قلم رضا زارعی رییس فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی آغاز شده است

سپس معرفی مسیرها با دو زبان فارسی و انگلیسی داریم که در آن اطلاعاتی همچون:

نام مسیر

درجه سختی

طول مسیر

تعداد میانی

وضعیت کارگاه از نظر راحت و غیر راحت و تعداد بولت ها و ساختار آن (زنجیر و غیره) توضیح داده شده است.

عکس های رنگی و کاملا واضح و به همراه کروکی ها با استفاده از رنگ های مختلف از نکات برجسته این کتاب است که هر شخص نا آشنا با منطقه پل خواب به راحتی می تواند مسیرها و اطلاعات دقیق آن ها را از روی کتاب پیدا کند.

کوه نامه: تهیه این کتاب که یک دایره المعارف سنگ نوردی است برای هر کسی چه کار آموز و چه مربی که می خواهد در این منطقه  سنگ نوردی  کند لازم و مفید است.

 

Related Articles

گفتگوها