رسانه ها

گفتگو با پیام حمزه ای ، تهیه کننده پادکست بیس کمپ

در دنیای پرزرق‌وبرق پادکست‌ها، که هر کسوتی از عشق و علم گرفته تا تاریک‌ترین گوشه‌های جنایی را در خود جای داده است، ‘بیس کمپ’ با صدای گیرا و داستان‌سرایی مسحورکننده‌اش یک جایگاه ممتاز برای خود دست و پا کرده است. اما چه چیزی باعث می‌شود که یک پادکست نه تنها در بین شنوندگانش محبوبیت یابد، بلکه به یک تجربه مشترک فرهنگی تبدیل شود؟ برای جواب به این سوال، کوه نامه با " پیام حمزه ای "به گفتگو نشسته است. او مغز متفکر پشت صحنه ‘پادکست بیس کمپ ’ است و به اعماق استراتژی‌ها و انگیزه‌های که این مجموعه‌ی پیشگام را شکل می‌دهد. کوه نامه رسالت خود می بیند تا حد امکان و توان از شخصیت های تاثیر گذار در حوزه کوهنوردی حمایت کند و آنها را هرچه بیشتر به جامعه کوهنوردی معرفی نماید. دلیل انتخاب ایشان، معرفی رسانه ای جدید به جامعه کوهنوردی به گسترش اطلاعات و دانش در جامعه کوهنوردی است. در ادامه گفتگوی ما با ایشان را خواهید خواند.

 

گفتگوی کوه نامه با پیام حمزه ای ، تهیه کننده پادکست بیس کمپ

 

1. کوه نامه : ابتدا لطفا مختصری از خودتان بگویید. چند ساله هستید؟ با توجه موضوع پادکست آیا خودتان هم در زمینه کوهنوردی فعالیت می کنید؟ آیا عضو گروه یا باشگاهی هستید؟
پیام حمزه ای : من ۴۸ سال دارم و متولد تهرانم. شغلم در ارتباط با چاپ و تبلیغاته. عکاسی هم می‌کنم. هیچ‌وقت عضو باشگاهی نبودم اما حدود ۲۵سال با گروه‌های زیادی کوه‌نوردی کردم و شانس این رو داشتم که اکثر قله‌های ایران رو از نزدیک ببینم.


2. کوه نامه : چگونه به ایده تولید پادکست بیس کمپ رسیدید؟پیام حمزه ای :در تعطیلات عید و قرنطینه‌ی فروردین ۹۹ به فکر ساخت پادکست افتادم. اول می‌خواستم یه پادکست در مورد عکاسی بسازم. اما پادکست با این موضوع زیاد بود و بعضی‌هاشون هم واقعا خوب بودند. اما فقط یک پادکست کو‌ه‌نوردی وجود داشت. خلاصه دیدم چون تو این زمینه محتوای زیادی نیست بهتره در زمینه کوه‌نوردی پادکست بسازم.

پیام حمزه ای- کوه نامه- پادکست
3. کوه نامه : چگونه مخاطبان خود را شناسایی و جذب کردید؟
پیام حمزه ای :اپیزود اول که منتشر شد اول به دوستان و آشنایان معرفی کردم. بازخوردها مثبت بود و نقطه‌نظراتشون رو گرفتم و تغییراتی دادم و به طور عمومی منتشر کردم. بعد در همه‌ی شبکه‌های اجتماعی معرفی‌اش کردم. راستش وقتی شروع به کار کردم اصلا فکر نمی‌کردم پادکست تا این حد در جذب مخاطب موفق بشه. چون آدم سرشناسی نبودم و حتی در دنیای کوه‌نوردی هم کسی منو نمی‌شناخت. اما اپیزودهای بعدی که منتشر شد کم‌کم مخاطب‌ها زیاد شد. من هم مرتب همه‌جا معرفی‌اش می‌کردم. دیگه کم‌کم خود مخاطب‌ها پادکست رو به بقیه معرفی می‌کردند و تقریبا اکثر مخاطبان فعلی پادکست از طریق تبلیغات دهان به دهان با بیس‌کمپ آشنا شدند.


4. کوه نامه : چگونه محتوای پادکست خود را برنامه ریزی و طراحی می کنید؟ چه چالش هایی در فرآیند تولید پادکست با آن روبرو شدید؟
پیام حمزه ای :بعد از این‌که موضوع رو انتخاب کردم شروع می‌کنم به تحقیق و مطالعه. سعی می‌کنم هرچه که درباره‌ی موضوع هست پیدا کنم و بخونم یا ببینم. بعد که یادداشت‌برداری‌ها تمام شد، به دنبال یک قالب داستانی برای موضوع می‌گردم. چون بیس‌کمپ یک پادکست روایت‌محوره، سعی می‌کنم موضوعات رو در قالب داستان و روایت بیان کنم. بعد از این‌که طرح اولیه قصه رو نوشتم کم‌کم یادداشت‌ها رو بهش اضافه می‌کنم و اپیزود شکل می‌گیره. گاهی بیش از ۱۰بار متن رو می‌خونم و ویرایش می‌کنم. وقتی متن تکمیل شد و ضبط کردم، به دنبال موزیک برای قصه می‌گردم که اون هم کار سخت و وقت‌گیریه. به دلیل این‌که برای هر اپیزود سعی می‌کنم موزیک مناسب برای قصه و حال و هواش پیدا ‌کنم و نقش موزیک متن رو داشته باشه نه این‌که فقط یه موزیکی باشه. وقتی موزیک به متن اضافه می‌شه تازه اپیزود شکل می‌گیره. و بعد هم کارهای فنی و انتشار.


5. کوه نامه : از چه منابع فارسی زبانی برای تکمیل اطلاعات اولیه و تولید محتوای پادکست استفاده می کنید؟
پیام حمزه ای :متاسفانه منابع فارسی بسیار کمی وجود داره. فضای وب فارسی هم بسیار آشفته‌ست. بعضی از کتاب‌هایی هم که به عنوان مرجع تاریخ کوه‌نوردی وجود داره، متاسفانه خیلی دقیق نیست و اشتباهاتی داره. مجله‌ی کوه و بعضی از مجلات قدیمی‌تر دیگه، از منابعی هستند که به أرشیوش مراجعه می‌کنم. اگر موضوع اپیزود به کوه‌نوری ایران مربوط باشه سعی می‌کنم با گفتگو با اشخاص مطلع و منابع دست اول تا جای ممکن از صحت مطالب مطمئن بشم. در بسیاری از مواقع هم مصاحبه‌ها رو در پادکست منتشر می‌کنم. اما در موضوعات خارجی خیلی دست و بالم بازتره. منابع بسیار زیاد، متنوع و مطمئنی وجود داره.


6.کوه نامه :  چه ابزار و تجهیزاتی برای ضبط و ویرایش پادکست خود استفاده می کنید؟ و چگونه به ارتقای کیفیت صدا، محتوا و فرمت پادکست خود اهتمام می کنید؟
پیام حمزه ای :تا مدت‌ها ضبط رو با موبایل انجام می‌دادم. الان یک میکروفن کوچک دارم. متاسفانه محیط مناسب و تجهیزات حرفه‌ای برای ضبط ندارم و این یکی از مشکلاتم است. اما تا جای ممکن سعی می‌کنم کیفیت صدا برای مخاطب قابل قبول باشه.


7.کوه نامه :  صدای مجری پادکست و توانایی اجرا یکی از اصلی ترین گزینه ها برای انتخاب پادکست و گوش دادن به ادامه پادکست است. آیا شما بابت اجرا آموزش خاصی دیده اید؟
پیام حمزه ای :نه آموزشی ندیدم. در شروع کار خیلی بابت صدا و لحن و شیوه‌ی اجرا از خودم ناراضی بودم. صدای خودم رو که اصلا دوست نداشتم. بعضی از دوستانم هم بهم انتقاداتی داشتند. اجرا با تمرین کمی بهتر شد اما بعدا اتفاقی افتاد که برای خودم هم جالب بود. مخاطب صدا و شیوه‌ی اجرا رو پذیرفت و انگار یه جوری با شیوه‌ی روایت هم‌خوانی داشت و براشون جذاب بود. بعدها در اپیزودهایی که مهمان و مصاحبه داشتم، بسیاری پیام می‌دادند که ما دوست داریم با صدای خودت پادکست رو بشنویم. این یکی از ویژگی‌های پادکسته. صدای پادکستر بعد از یه مدت شخصیتی
پیدا می‌کنه که دیگه مخاطب بدون اون لحن و صدا، پادکست رو قبول نمی‌کنه و لزوما برای ساخت پادکست به صدای مخملی نیاز ندارید.


8. کوه نامه : آیا با سایر تولیدگنندگان پادکست ارتباط دارید؟ آیا همکاری دارید ؟ اگر بله لطفا بفرمایید چگونه با سایر تولید کنندگان پادکست همکاری و ارتباط برقرار می کنید؟
پیام حمزه ای :ارتباط خیلی کم و انگشت‌شمار. هیچ همکاری‌ایی با پادکستر دیگری نداشتم.


9. کوه نامه : چگونه بازخورد مخاطبان خود را جمع آوری و ارزیابی می کنید؟
پیام حمزه ای :میزبان پادکست امکانات خیلی خوبی برای ارزیابی اپیزودها داره که کمک می‌کنه بدونم مخاطب کدام اپیزود‌ها رو بیشتر دوست داشته. کجای اپیزود خسته شده و رها کرده، و کلی اطلاعات دیگه. یکی از دلایلی که اصرار دارم همه‌ی دوستان از یکی از پادگیرها پادکست رو گوش کنند، همینه. چون اطلاعاتی به پادکستر می‌ده که مفیده. غیر از این بعد از هر اپیزود تعداد زیادی نظر و کامنت دریافت می‌کنم که اونا هم بهم می‌گه که وضعیت اپیزود چطور بوده.


10. کوه نامه : آیا به درآمد زایی از پادکست خود فکر می کنید و یا حتی چگونه درآمدزایی از پادکست خود انجام می دهید؟
پیام حمزه ای :در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه‌ام همینه. پادکست به موقعیتی رسیده که نیاز داره حداقل هزینه‌های خودش رو تامین کنه. اعتقاد دارم که استقلال مالی برای کسی که تولید محتوا می‌کنه و محتواش مخاطب و شخصیت پیدا کرده، بسیار مهمه. برای رشد، تداوم و تعهد بیشتر نسبت به تولید محتوا. اما بیس‌کمپ هنوز با اون نقطه فاصله داره. می‌خوام از این موقعیت استفاده کنم و بگم که پادکست پلت‌فرم بی‌نظیری برای تبلیغات و معرفی کالا و خدماته. با هیچ رسانه‌ی دیگری قابل مقایسه نیست که دلایلش مفصله.


11.کوه نامه :  چگونه زمان خود را بین تولید پادکست و سایر فعالیت های شخصی و حرفه ای تقسیم می کنید؟
پیام حمزه ای :خیلی سخت. بیس‌کمپ وقت زیادی از شبانه‌روزم رو اشغال کرده و الان یه جورایی برعکس شده و بقیه‌ی کارها و امورات رو با پادکست تنظیم می‌کنم.

12. کوه نامه : چه منابع و منابع الهام بخش برای خود در زمینه تولید پادکست استفاده می کنید؟
پیام حمزه ای :منابع انگلیسی‌زبان زیادی هست که مرتب اون‌ها رو می‌خونم. وب‌سایت، وبلاگ، مجلات و نشریات کوه‌نوردی. اون‌ها خیلی کمک می‌کنه و منابع اصلی پادکست همین‌ها هستند. در این مدت با افراد مطلع، با دانش و تجربه‌ی زیادی آشنا شدم که کمک و راهنمایی اون‌ها هم الهام‌بخشه.


13.کوه نامه :  چگونه با استرس و فشار کاری که حاصل از تولید پادکست است مقابله می کنید؟برای مثال در اپیزود 22 مربوط به حضور کوکوچکا در ایران تهیه و تولید آن باعث استرس در خود شما نیز شده بود و حین گوش دادن به آن دقیقا این استرس و هیجان به مخاطب منتقل می شود.
پیام حمزه ای :اپیزود ۲۲ اپیزود خاصی برام بود. بی‌اغراق ۵ ماه درگیر قصه بودم. یکی از نگرانی‌هام این بود که کس دیگری هم عکس‌ها رو ببینه و فقط عکس رو منتشر کنه و قصه شهید بشه. ولی استرس و فشار کاری در روزهای آخر انتشار هر اپیزود به اوجش می‌رسه. چون بعد از یکی دو ماه کار، خودم هم دوست دارم زودتر تکمیل و منتشرش کنم. همیشه وقتی متن تمام می‌شه خیلی هیجان‌زده‌ام. وقتی مدت طولانی از اپیزود قبلی می‌گذره، مخاطب‌ها هم پیگیری می‌کنند که پس اپیزود جدید چی شد.


14. کوه نامه : چگونه به رشد و توسعه شخصی خود در حوزه تولید پادکست اهتمام می کنید؟ آیا گفتگوها و مطالب پادکست ها چه در زمان پیش تولید و چه بعد از انتشار باعث تغییر در تفکر و دیدگاه خودشما می شود؟
پیام حمزه ای :بسیار زیاد. در این مدت خودم هم همراه با پادکست رشد کردم. ذهنیت و اطلاعاتی که الان دارم با قبل از شروع پادکست قابل مقایسه نیست. چون مجبورم خیلی زیاد مطالعه کنم. چندین ساعت در روز صرف مطالعه منابع و اخبار و مطالب مربوط به دنیای کوه‌نوردی می‌شه. خصوصا آشنایی بیشتر و عمیق‌تر با دنیای روز کوه‌نوردی ذهنیت من رو تغییر داد. همین‌طور که عرض کردم به واسطه‌ی پادکست دوستان بسیار زیادی پیدا کردم که آشنایی و مصاحبت با اون‌ها برایم بسیار مغتنمه. از کوه‌نوردان قدیمی تا جوان‌ترها، کارشناسان، اهل فن، حتی کوه‌نوردان و کارشناسان خارجی.
بابت آشنایی با این عزیزان خیلی احساس خوش‌بختی می‌کنم. تعدادشون این‌قدر زیاده که حتی نمی‌تونم اسم ببرم.

15. کوه نامه : بلاخره انواع پادکست ها اخیرا در فضای محازی فارسی منتشر می شوند و برخی از آنها انتظارات اجرا و کیفیت صدا را بلا برده انده حال شما چگونه با نقد و انتقادات منفی درباره پادکست خود برخورد می کنید؟
پیام حمزه ای :متاسفانه یا خوش‌بختانه کامنت منفی خیلی کم داشتم. بیشترین انتقادی که می‌گیرم اینه که چرا دیر به دیر اپیزود منتشر می‌کنید یا انتشار اپیزودها خیلی منظم نیست. بعد از انتشار هر اپیزود، بی‌صبرانه منتظر نظرات شنونده‌ها هستم و همه رو تک‌تک می‌خونم. بیشترین پیشنهادی هم که می‌گیرم در رابطه با موضوعات برای اپیزود‌های جدیده.


16. کوه نامه : آیا برای به دست آوردن حقوق معنوی و قانونی برای پادکست خود اقدام می کنید؟
پیام حمزه ای :کارهایی که لازم بوده و می‌توانستم انجام بده، بله. گاهی هم از این رسانه برای آگاهی‌رسانی در مورد احترام به حقوق مادی و معنوی هر صاحب اثری، استفاده می‌کنم. جامعه‌ی ما خیلی به این موضوع نیاز داره و هنوز خیلی کار داریم تا به جایی برسیم که همه‌مون به حقوق صاحب اثر احترام بگذاریم.


17. کوه نامه : چه برنامه ها و اهدافی برای آینده پادکست خود دارید؟ قصد دارید تا چه تعداد اپیزود ادامه دهید؟
پیام حمزه ای :پادکست به مخاطبش زنده‌ست. الان به انتهای پادکست فکر نمی‌کنم. فکرها و برنامه‌های زیادی دارم. شاید فصل جدیدی شکل بگیره. شاید هم رسانه‌ی دیگری به پادکست اضافه بشه. اما همه‌ی این‌ها مستلزم همون داستان استقلال مالیه.


18. کوه نامه : چه موضوعات و مهمانانی را در پادکست خود مورد بررسی قرار می دهید؟ آیا بیشتر دوست دارید موضعوعات مختلف را روایت کنید یا دوست دارید گفتگویی دوطرفه با مهمان ها داشته باشید؟
پیام حمزه ای :هر جفتشو دوست دارم. ساخت اپیزود‌های گفتگومحور ساده‌تره. اپیزود‌هایی که مهمان ندارم، عملا باید با مطالب و یادداشت‌هایی که دارم، یک قصه بسازم که کار بسیار سختیه. سعی می‌کنم در کنار موضوع هر اپیزود، یک مطلب‌مهم‌تری رو هم در حاشیه مطرح کنم. یا سعی کنم مخاطب در پس شنیدن یک داستان کوه‌نوردی، به چیزهای مهم‌تری هم فکر کنه. دوست دارم هم به گذشته و تاریخ کوه‌نوردی بپردازم و هم مطالب روز رو مطرح کنم. مخاطب هم همین‌طوره. بعضی‌ها گفتگوها رو بیشتر دوست دارند، بعضی‌ بقیه رو. اما عنصر داستان و روایت عنصر خیلی مهمیه که من سعی می‌کنم در همه‌ی اپیزودها حضور داشته باشه.

19. کوه نامه : چگونه از پادکست خود به عنوان یک ابزار تاثیرگذاری و تغییر اجتماعی خصوصا در جامعه کوهنوردی که مخاطب اصلی شماست استفاده می کنید؟
پیام حمزه ای :در شروع پادکست این موضوع دغدغه‌ی من نبود. چون مخاطب زیادی نداشتم. اما الان احساس مسئولیت می‌کنم. و یکی از مهم‌ترین چیزهایی که بهش فکر می‌کنم اینه که تا جایی که می‌شه و من توانایی‌اش رو دارم و پادکست تاثیر داره، برای آگاهی، رشد و پیشرفت جامعه‌ی کوه‌نوردی ایران از رسانه‌ای که در اختیار دارم، استفاده کنم. از دوستان صاحب‌نظر در این حوزه هم کمک می‌گیرم که طرح چه موضوعاتی می‌تونه به جامعه کوه‌نوردی کمک کنه.


20. کوه نامه : چه پادکست هایی را برای مخاطبان خود پیشنهاد می کنید تا در کنار پادکست شما دنبال کنند؟
پیام حمزه ای :شاید عجیب باشه اما من زیاد پادکست گوش نمی‌کنم. پادکستی نیست که مرتب گوش کنم. گاهی پادکست‌های مشابه غیرفارسی‌زبان رو گوش می‌کنم که ببینم اون‌ها چی‌کار می‌کنند. البته با دنیای پادکست فارسی بیگانه نیستم و چند پادکست رو در حد یک‌بار گوش کردم.


21. کوه نامه : علاقه مندان پادکست همیشه یک لیست شخصی دارند و مطالب آنها را دنبال می کنند، آیا شما هم چنین لیست شخصی دارید؟
پیام حمزه ای :توی پادکست‌ها خیر. اما وب‌سایت، وبلاگ، نشریات و صفحات افراد مشخصی رو در توییتر دنبال می‌کنم و از مطالب‌شون استفاده می‌کنم.


22. کوه نامه : لطفا بفرمایید چه نکات و تجربیاتی را برای کسانی که قصد شروع تولید پادکست دارند دارید؟
پیام حمزه ای :خیلی درگیر صدا و میکروفن و تجهیزات نباشید. مهم‌ترین چیز در پادکست محتواست. از معرفی خودتون خجالت نکشید و تا می‌تونید همه‌جا خودتون رو معرفی کنید. سعی نکنید از دیگران کپی کنید و فقط کار خودتون رو بکنید. اگر خودتون باشید احتمالا منحصر به فرد خواهید بود و شانس موفقیت‌تون بیشتره.


23. کوه نامه : در انتها لطفا اگر انتظار داشتید ما سوالی از شما بپرسیم که در بین سوالات ما نبوده خودتان در مورد آن توضیح دهید.
پیام حمزه ای :از دعوت و فراهم کردن این فرصت از شما سپاسگزارم. فقط در پایان دلم می‌خواد این رو بگم که اگه محتوای کسی رو دوست دارید و دنبال می‌کنید، ازش حمایت کنید. چون تداومش به حمایت شما بستگی داره. بهترین حمایت هم معرفی‌اش به دیگرانه.

 

 

Related Articles

گفتگوها