اخبار کوهستان

یخبندان روسی، نام مسیرجدید اوروبکو

 

دنیس اوروبکو با سبک عالی خود، به کوه نوردی در ارتفاعات برگشته. دوم فوریه او و همنوردان روسی اش، آنتون کراوچنکو، اندرو شلیاپنیکف و مکس برنگارد مسیری جدید در خوسارگنگ، قراقروم ایجاد کردند.

این قله "فقط" 6046 متر است و به لطف نزدیکی به اسکاردو و مسیر نرمال ساده آن، شاهد صعودهای منظم تابستانی است، با این حال هرگز در زمستان صعود نشده بود و هیچ صعودی در زمستان قراقروم به این سادگی ها نیست.

مسیر استاندارد در زمستان بسیارخطرناک است. مسیر جدید بعد از کمپ 4 (4800 متر) از خط صعود استاندارد جدا می شود و از سمت چپ آن، یال تراورس می شود.

تراورس یال

همانطور که اوروبکو در رسانه های اجتماعی توضیح داده، آنها مسیر جدیدی را انتخاب کردند زیرا مسیر استاندارد بسیار یخ زده و مستعد بهمن در زمستان است. آنها مسیر جدید را "راسکی موروز = Russkiy Moroz" نامیدند. به معنی یخبندان روسی. اوروبکو و همنوردان او در پی یک اکسپدیشن کوتاه بودند بنابراین "خوسارکنگ" را که فقط یک روز با اسکاردو فاصله دارد، انتخاب کردند. از اسکاردو، تیم دو روز نزدیک کمپ اصلی هم هوایی داشت و به محض اینکه اوروبکو از یک دوره بیماری در آخر هفته گذشته بهبود یافت، حمله به قله را آغاز کردند. شرایط جوی از ثبات برخوردار نبود و بعد از اینکه هر چهار نفر سالم به کمپ اصلی بازگشتند به راشن کلایم اعلام شد که روز صعود بدترین روز اکسپدیشن بود.

جالب اینجاست که تیم گریس سِنگ که در قراقروم برای صعود زمستانی K2 حضور دارد بدلیل همین شرایط در کمپ اصلی باقی مانده و فقط یک روز شرایط برای رسیدن به کمپ یک خوب بوده. خیلی تصادفی اوروکو یازده سال پیش در چنین روزی اولین صعود زمستانی خود را در گاشربروم 2 در همراهی با سیمونه مورو و کوری ریچاردز انجام داده بود. صعود آنها در آب و هوایی طوفانی و یک فرود اعصاب خردکن انجام شد که نزدیک بود در یک بهمن بزرگ جان خود را از دست بدهند.

نمایی از مسیر جدید

explorers

Related Articles

انتصاب در فدراسیون کوهنوردی

کافه کوه بهمن ماه

دیدگاه

گفتگوها